Több évvel ezelőtt olvastam ezt a könyvet, és akkoriban leírtam friss olvasmányélmény után a könyv kivonatos változatát. Most visszaolvasva a kivonatot rájöttem, hogy az idő mit sem fogott az irományon, ma is minden sora igaz.
Kicsit hosszú, kicsit szájbarágós, amolyan "Kötelező olvasmányok röviden" - amit úgy kedvelnek a diákok - főként rövidsége miatt...
Elengedni nem annyi, mint mindent
elveszíteni.
Fontos megjegyezni, hogy amikor csak részben engedünk el valamit, az
azzal a kockázattal jár, hogy meghatározhatatlan ideig megrekedünk a régi
kényelmi zónánkban. Egyes kapcsolatoknál, legyenek akár szakmaiak, akár
személyesek, a legjobb a kíméletlen amputálás – egyetlen vágás, ami után
türelmesen kivárjuk, hogy a lüktetés csillapodjék. A félmegoldások zsákutcává
válnak, például, amikor egy szenvedélyes románc „barátsággá” szelidül, ami
mögötte rejlik, hogy a vonzó partnerben nagyobb a bűntudat, semhogy teljesen
lelépjen, az elutasított fél viszont más fedőnév alatt továbbra is reményt
táplál.
A távozó partner számára a „barátság” felajánlása jó megoldás, mert
lassan hagyhatja el régi kényelmi zónáját, miközben másutt fészket épít. A
ragaszkodó fél számára viszont a „barátság” olyan, mintha egy csődbe ment üzlet
a következő nap más néven újra kinyitna. Legális, de vajon van-e értelme?
************************************
Mit kell majd feladnom?
A legközvetlenebb kötelékek teljesen nyilvánvalóak, mert élesen és
tudatosan érezzük őket. Az érzelmi kötődések csápjai fojtogatóan ölelik körbe a
bátorságunkat, szinte megbénítanak. Nem kell gondolkodnunk rajta, melyek ezek:
érezzük lefegyverző erejüket. Így h át a kérdésre, hogy „Mit kell majd
elengednem?” mindenkinek megvan a maga válasza: a házassága, amelyet megmérgez,
ha csinos szeretőjét választja, vagy a biztos fizetés, amelyről le kell mondani
az új, vonzó állás kedvéért.
************************************
„Az élet hosszú, és nem minden ajándéka érkezik a várt sorrendben. Azért
nyújtom ki a kezem, amiért tudom, de hiszek benne, hogy a többi is megjön majd
az új ajtókon át, amelyeket nagy nehezen kinyitok.”
************************************
Amikor végiggondoljuk, kiket kell védenünk, először valószínűleg azokat
vesszük számba, akiket magunk mögött hagyunk vagy eltávolítunk az életünkből –
a házastársunkat, akinek szüksége van ránk, bár nem tesz minket boldoggá, a
főnökünket, akitől sokat tanultunk, de nem fizet annyit, amennyit másutt
fizetnének, a családot, amelyből kiválunk, és ami a legrosszabb, a gyerekeket,
akiket mindenképpen fájón érint a helyzet, akár kilépünk a kényelmi zónánkból,
akár örökre ott maradunk. Van az embereknek egy másik csoportja, akik szintén
szereplői a kényelmi zónánknak, noha nem közvetlenül érintettek. Kivétel nélkül
mindegyikük – szülők, testvérek, közeli barátok, kollégák, szomszédok – érezni
fogják változásunk hatását, és az ő reagálásuk is hatni fog ránk.
És ön? Talán valaki másnak a szenvedése akadályozza meg abban, hogy
lépjen? Ha igen, hogyan lesz képes dönteni önmaga és a szeretett személy
között?
Először is fogalmazza meg egyértelműen a kérdést. Próbálja józanul
felmérni, milyen hatással lehet a döntése azokra, akiket szeret. Ennek legjobb
módja, ha megbeszéli velük. Ez a beszélgetés minden esetben helyénvaló, kivéve
a gyerekekkel, ha ön válást fontolgat. Nagy a kísértés, hogy ígéretet
csikarjunk ki a gyerekből, hogy ő jó lesz, de ilyen ígéretet egyetlen gyerek
sem adhat, bár sokan megkísérlik. Természetes, hogy ilyenkor vigaszra vágyunk,
de helytelen pluszterhet rakni a gyerekre. Nem az ő dolga, hogy önt
vigasztalja.
Fenti esetet kivéve nyugodtan keresse meg azokat, akiknek az érzéseire
tekintettel szeretne lenni, és nyíltan közölje velük a problémáját. Jegyezze meg: nem engedélyt kér a
döntéshez. A beszélgetés lehetőséget ad arra, hogy elismerje: döntése hatni
fog a szeretett személyre, és éreztetni szeretné vele, mennyire fontosak önnek
az ő érzései, mi több, ezeket az érzéseket számításba veszi, amikor dönt. Csak
ez a tiszteletteljes, elfogadó magatartás enyhítheti bűntudatát meg az ő
fájdalmukat.
Az ilyen beszélgetések néha nem várt módon sülnek el. Sokan, évtizedekig
halogatják a válást abban a hitben, hogy a szüleiket lesújtaná a szomorú hír,
azt tapasztalják, hogy a szüleik egyáltalán nincsenek meglepve, sőt egyenesen
elfogadják, hogy szembe kell nézniük a kellemetlen valósággal. Hasonlóképpen
főnökünk, akinek félünk csalódást okozni, a vártnál jobban reagálhat, amikor
értesül munkahely-változtatási szándékunkról. Egy ilyen beszélgetés végén néha
lelkileg megerősödve távozunk, és ez könnyebbé teszi az elengedést.
De meglehet, hogy nem így történik. Még ha a beszélgetés kudarcba is
fulladt – a másik fél dühös lesz, kioktatja önt, mit ne tegyen, vagy egyszerűen
nem hajlandó folytatni a beszélgetést -, ön egy lépéssel közelebb került az
elengedéshez. A kérdés kimondásával
átlépett egy határt. A határ átlépésével pedig kényelmi zónájából a
szorongás földjére jutott, amelyen át kell kelnie. Ez nagyon fájdalmas, mégis
előrelépés.
Vegyük a legrosszabb esetet: aggodalmai valósnak bizonyulhatnak. A mamája
szíve valóban megszakad, ha beadja a válókeresetet, az édesapját megütné a
guta, ha kilépne a családi cégtől, a bátyja egy életre meggyűlölné, ha többet
keresne nála. Azt jelenti ez, hogy
kényelmi zónájának a kereteit ezek a szükségletek, szeretteinek eme vágyai
szabják meg?
Talán igen, talán nem. Csak ön döntheti el, mely igényeket vesz
tekintetbe és melyeket nem. De ha nincs tisztában önnön szükségleteivel,
tehetetlen a követeléseikkel szemben. Ezért kellett visszatekintenie. Ezért
munkálkodott azon, hogy új jövőképet alkosson, hogy megértse, mit akar valójában, és aztán összevethesse
azzal, amit mások várnak el öntől. Az egyetlen pont, ahol hibázhatunk, a
következmények tagadása. A döntés önmagunk és szeretteink között olyan nehéz,
hogy néha úgy teszünk, mintha nem is lenne döntés. A védekezés minden formáját
felhasználjuk – racionalizálást, tagadást, vádaskodást, fantáziát - , csak,
hogy ne kelljen tudomást vennünk döntéseink áráról. A baj csak az, hogy ha nem
veszünk tudomást róla, csökkenteni sem tudjuk.
Ha önmagunk és egy velünk egyenrangú ember igényei között kell
választanunk, a döntés kritériumai kevésbé világosak. Mérlegelnünk kell,
mennyire fontos számunkra az adott kapcsolat, mire köteleztek el eddig
ígéreteink. Döntenünk kell önmagunk és egy számunkra fontos ember között, aki
talán szintén döglött lovon lovagol.
Amikor ezeket a nehéz döntéseket meghozzuk, tartsuk féken a másokat
védelmező ösztönünket. Az embert túl könnyen elsodorja az érzelmi dráma.
Elvégre a fájdalom nem feltétlenül jelent pusztulást. Néha csak olyan emberek
kiáltása, akiket kényelmi zónájuk elhagyására kényszerítettek.
************************************
Mi teszi majd a veszteséget
elviselhetővé?
Ez a legfontosabb kérdés. Gondoljunk csak az elengedésre, és a várható
fájdalom olyan fenyegetően tornyosul fölénk, mint a mesebeli óriás. Tisztán
látjuk az új helyzetet – nem lesz biztos fizetés, az állásunkat más valaki
tölti be, az elhagyott kedves szemtelenül boldog egy új kapcsolatban -, és
ettől megtorpanunk. Mit tehetnénk, hogy előbbre lendítsük magunkat?
Először is gondoljunk a nyereségre. Emlékezzünk: azért választottuk a veszteséget, mert hisszük, hogy nyerésre állunk,
nincs más oka. Hívjuk segítségük a jövőképet, amelyet oly nagy erőfeszítéssel
hoztunk létre. Lássuk, mondogassuk, írjuk le, vizualizáljuk, meditáljunk rajta,
esküdjünk rá. Az elengedés egy bennünk zajló gerillaháború. Győzhetünk, győzni
is fogunk, de csak akkor, ha tudatosan megerősítjük az elengedés mellett érvelő
hangot.
Az a gond, hogy kényelmi csapdánk
igényt tart ránk.
Ezek a kötődések valódiak, zsigeriek. És hangjuk van. A félelem hangja és
a korlátozásé, a bűntudaté, a szereteté, a kötelességé és a megszokásé. Csitító
hang, a kényelemé és a biztonságé. Mindazoknak a felháborodott hangja, akiket
szeretünk, és akik követelik tőlünk, hogy maradjunk ott, ahol vagyunk, mert ők
is ott maradhatnak, ahol vannak. Hatalmaskodó apánk vagy rideg anyánk bensővé
vált hangja. Gyerekkorunk szeszélyes hangja, amely hisztérikusan tiltakozik
bármiféle veszteség miatt, csak mert fáj.
Mindezek a hangok az elengedés puszta gondolatára harsogó kórussá állnak
össze: „Nem tudom… Nem tisztességes… Muszáj lesz… Még nem… Semmi értelme
megpróbálni… Majd holnap… Mi van, ha… Úgysem számít… Csak még egyszer… Ne
kényszerítsetek…” Kényelmi zónánknak ez a negatív kórusa azt zengi, hogy egy
lépést se tegyünk. Fel kell készülnünk rá, hogy tiltakozását tudatosan
elfojtsuk.
Valahányszor azon kapjuk magunkat, hogy bénító gondolatok járnak a
fejünkben, próbálja konkrét, pozitív gondolattal helyettesíteni a félelmét.
Amikor az elengedésen dolgozik, örüljön a dühnek. A düh az elválás biztos
üzemanyaga. A várható veszteség fájdalmában benne van a dühös szabadulási vágy.
Találja meg, és használja okosan.
A beosztottak kudarcaikra összpontosítanak, így könnyebben elviselik,
hogy el kell hagyniuk az ismerős munkahelyet. Ha egy társtól kell elválniuk,
segíti az elválást, ha a haragot szítjuk, a szeretetet elfojtjuk. Ha képesek
vagyunk haragudni azokra, akik legszívesebben bilincsbe vernének, egészséges
dühünk enyhíti elvesztésük fájdalmát.
Az elengedést apró, elviselhető lépésekben kell végrehajtanunk. Minden
egyes lépés – az el nem szívott cigaretta, a nem viszonzott telefonhívás, a
végre megírt önéletrajz – megerősít abban, hogy folytassuk az elengedést,
apránként átalakítva az önmagunkról kapott képet is, hogy olyan embernek lássuk
magunkat, aki képes elhagyni kényelmi zónáját és új hídfőállást kiépíteni.
Bármi legyen is félelmünk tárgya, ne feledjük: a félelem bennünk lakik. Ez egyben azt is jelenti, hogy kezelni
tudjuk.
Ez a gondolat olyan fontos, hogy érdemes ismételgetnünk. Bármitől félünk
is – a szüleink helytelenítésétől, bár már 40 felé közeledünk, az
állásinterjútól, amelyet biztosan el fogunk szúrni, a házastársunktól, aki a
legkisebb ellenkezéstől is dühbe jön, a szeretőnktől, aki kigúnyol bennünket,
ha többre vágyunk, a rossz döntéstől, amelynek következménye anyagi gond vagy
elszalasztott lehetőség lesz – az akadály nem az az ember, az a probléma, az a
döntés. Az akadály maga a félelem, és ez
a félelem hozzánk tartozik.
Nincs mitől félnünk, kivéve magát
a félelmet – a lélektannak egyik nagy, már-már közhelyszámba menő igazsága
ez. Mint annyi velős mondás, ez is magától értetődő mindaddig, amíg meg nem
próbáljuk magunkra alkalmazni. Ekkor ugyanis megfoghatatlanná válik.
Felismerni, hogy az előttünk tornyosuló akadály maga a félelem, és nem az,
amire a félelem irányul – ez nagyon nehéz, amikor az ember nyakig benne van.
Ön is fél valakitől vagy valamitől, és valószínűleg már a kelleténél több
figyelmet szentelt ennek a valakinek vagy valaminek. Most fordítsa a figyelmét
önmagára, a félelmére. Ez az a hang, amely a döntéseit hozza. Ezt a hangot kell
elnémítania. Függetlenül attól, hogy a félelme jól álcázott vagy egyértelmű
kín, mindig ugyanazt üzeni: „Maradj ott, ahol vagy! Veszélyes területre
indulsz.”
Megkapjuk az üzenetet, és megtorpanunk, legalábbis egy időre. És
mindaddig állva maradunk, amíg meg nem tanuljuk – a kellő időben és módon –
hatálytalanítani ezt az üzenetet.
************************************
A félelem csak akkor szűnik meg,
ha megtesszük azt, amitől félünk. Ennek
két oka van. Egyrészt túlvagyunk rajta, tehát már nem fenyeget bennünket.
Másrészt bebizonyítottuk magunknak, hogy bármilyen következményei is legyenek
félelmetes cselekvésünknek, képesek vagyunk megbirkózni velük.
************************************
„Mi van, ha ő a lelki társam, és
elveszítem, mert túlságosan gyáva vagyok?”
************************************
Néma gyereknek anyja sem érti szavát. Még a legközelebbi barátainktól sem
várhatjuk el, hogy kitalálják, mi bánt bennünket. De ha vesszük a bátorságot,
és nyíltan beszélünk a problémáinkról – egy régi baráttal, közeli ismerőssel
vagy rokonszenves kollégával – tapasztalni fogjuk, hogy milyen nagy
megkönnyebbülést érzünk. Persze a közeli kapcsolatok éppen úgy növelhetik,
ahogy csökkenthetik is félelmünket. Ne feledjük: a hozzánk legközelebb állóknak érdeke, hogy ugyanazok maradjunk,
kielégítsük szükségleteiket, fenntartsuk a kényelmi zónát, amelyen velük
osztozunk. Az egymásnak ellentmondó érdekek miatt a hozzánk legközelebb
állók esetleg nem szívesen bátorítanak nagyobb változásra – költözésre,
pályamódosításra, házasságra vagy válásra - , mert ez túlságosan fájdalmas
lenne a számukra. Ha a bizalmasunk nem ment át hasonló válságon a saját
életében, talán nincs is meg benne a kellő bátorság, hogy ösztönözzön minket.
Mindez akadályozhatja a támogatást, mégis oly nagyok az előnyei, hogy
tökéletlensége ellenére érdemes élni vele. Önnek is beszélnie kell valakivel,
aki nem retten meg az ön félelmeitől, aki a nehéz pillanatokon felülemelkedve
képes meglátni a pozitív kimenetel lehetőségét, és bátorítja, hogy haladjon
tovább céljai felé.
************************************
Csak egyet ne tegyen: hogy megfutamodik. A félelem ellen harcolni kell,
elszántan és cselekvőn. És amikor szembeszáll vele, tapasztalni fogja, hogy
meglepően gyenge ellenfél. De önmagától nem tűnik el.
************************************
Készüljön fel rá, hogy a változás tele van látszólagos ellentmondásokkal.
Távolról nézve kikövezettnek tűnik az út, amely a szíve vágyához vezet. De ha
közelebbről nézi, az ár, amit fizetnie kell érte, ijesztően magas. Bármennyire
is elégedetlen kényelmi zónájával, emlékezzen rá, hogy biztonságot nyújt,
ráadásul jólesően ismerős. Intézzen kihívást e biztonság ellen, és különös
átalakulást fog tapasztalni: a döntő lépést megelőző napokban és hetekben
mindaz, ami fájdalmas volt és hiányokkal teli, az otthon melegét sugározza. Abban a pillanatban, amikor át kellene
lépni a határt, a kényelem teljes erővel visszatart bennünket.
Összehasonlításkor az új a legjobb esetben sem látszik majd tökéletesnek.
Elvégre az ember olyan helyre megy, ahol korábban sosem járt, nyilvánvaló, hogy
ismeretlen úton kell mennie. Ez nem olyan biztonságos érzés, mint ha a jól
ismert utat választaná. De elviszi oda, ahová el akar jutni, feltéve, hogy
megvívta a harcot önmagával.
El kell ismernem, hogy az úton egy ideig nagyon rosszul érzi majd magát.
Egyes változások nem egyszerűen bizonytalansággal töltik el. Egyenesen
elviselhetetlenek. A fájdalom meg-megújuló hullámától nem óvja meg önt a tény,
hogy hajlandó volt kilépni a megszokottból. Ellenkezőleg, egy olyan veszteség,
amely felett nincs hatalma, akár arra is ráébresztheti, hogy ami
elkerülhetetlen, az kevésbé fáj. Az önmagunk által előidézett változás viszont
teljes mértékben a mi felelősségünk, fájdalmát semmi sem enyhíti. Fáj, amíg
fáj. És amíg fáj, ön szenvedni fog.
A fájdalom elmúlik. Akik
megállnak a lábukon, és szembenéznek a fájdalommal, akkor is állni fognak,
amikor a fájdalom már megszűnt – csak
jobb helyen. Használjon fel mindent, amit kényelmi zónája elleni kihívásról
tanult, és ígérem, ön is állva fog maradni.
Lehet, hogy azok közé tartozik, akik nem látják a következő kényelmes
helyszínt, legyen szó akár lelki, akár külső változásról. Jelenlegi kényelmi
zónája kilátópontjáról sem képes felfedezni semmiféle új célt. Bármit képzeljen
is el, biztosan egészen más lesz, mire odaér. Megeshet, hogy a sötétbe kell
ugrania, és kénytelen az áramlatokra bízni magát. A világos cél hiánya nem
lehet indok arra, hogy ne lépjen.
Ne feledje mindannyian harcolunk a tehetetlenség ellen. Fizika törvényei
a lélektani univerzumra is vonatkoznak. A mozgásban lévő test hajlamos
mozgásban maradni. A nyugalomban lévő nyugalomban marad. Önnek azonban mozgásba
kell hozni magát.
************************************
Semmi bajom a középszerrel. Igazán kellemes hely, egy ideig. De nagyon
könnyű megrekedni ott, elidőzni, sőt dagonyázni, jóval az után is, hogy az idő
lejárt.
************************************
Ön nem éli az életét, csak túléli. Eszébe sem jut, hogy mást is tehetne. A lova már régóta nem viszi sehová.
************************************
A munkája rémes, de a fizetése fedezi a kiadásokat, és különben sem tudja
elképzelni, mi mást csinálhatna. Megromlott a házassága, magányos, fásult és
bosszús, mégsem tesz semmit ellene. Az ügyfelei keveset fizetnek, de azt
legalább készpénzben. A családi élete, a baráti köre, az anyagi helyzete
úgy-ahogy elfogadható, de a nagyszerűhöz vezető út nem látszik onnan, ahol most
ön ácsorog.
************************************
Érzelmi földrengést remélünk, megmentőt, megváltást. Várjuk, hogy
történjen valami, és nem veszünk tudomást a kényszerítő erejű igazságról – hogy
mi vagyunk azok, akiknek a változást létre kell hozniuk.
************************************
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése